Workshops en lezingen voor iedereen die met kinderen werkt
Kinderbrein opleidingscentrum

Home

Waarom Kinderbrein?

Mijn passie is het werken met kinderen en het helpen van kinderen in hun ontwikkeling. Deze passie doe ik reeds vele jaren in mijn eigen praktijk Kinder- en jeugdpraktijk De Puzzel.

Naast het werken met kinderen in de praktijk, groeide mijn belangstelling om mijn kennis te delen. Dit met iedereen die werkt met kinderen. Ben je ouder, kinderkinesist, psycholoog, logopedist, ergotherapeut, kindercoach,…? Het maakt helemaal niet uit! Iedereen die met kinderen werkt, wil ik mijn kennis en vooral ervaringen vanuit de praktijk delen, zodat ook jij de kinderen beter kunt helpen in hun ontwikkeling.

Daaruit is Kinderbrein ontstaan. Ik ben docent bij Breincentrum en Smart Education. Ook geef ik workshops in het lezen van kindertekeningen. Een kindertekening lezen op vraag is ook een mogelijkheid.

Doelgroep

Dus ben jij een leerkracht of therapeut die vast zit met bepaalde ontwikkelingsproblemen bij kinderen in je klas of in therapie, aarzel niet om een kijkje te nemen in het uitgebreide aanbod van cursusdagen. Ik weet hoe het is om een plafond te bereiken bij kinderen, maar door mij verder in de materie te verdiepen en bij te scholen, heb ik oplossingen gevonden. Deze oplossingen wil ik je graag aanreiken. Neem jij het heft in handen om de oplossing te vinden? Top, ga ervoor! Alle kleine beetjes helpen, zeker bij kinderen. Je krijgt er veel voor terug.

Missie

De missie van Kinderbrein: het verruimen van de kennis van iedereen die met kinderen werkt, om zo te zorgen dat er meer inzicht komt in de ontwikkeling van het kinderbrein. Vanuit deze inzichten kan er geoefend worden om de neurale netwerken van het kind te versterken en zo het kind sterker te maken!

Logo Smart Education Logo Breincentrum


  • "Ik ben zeer positief over de jaaropleiding!
    Ik ben heel blij dat ik deze gevolgd heb want het heeft mijn inzichten in het geven van therapie sterk vergroot en ik heb erg veel bijgeleerd!
    Ik voel me nu zekerder in het geven van therapie omdat ik nu nieuwe handvaten heb om de sessies op te bouwen. Het heeft me ook geleerd om altijd vanuit het fundament van het kind te beginnen en zo verder op te werken naar hogere niveaus.

    Zo is spijtig genoeg nog eens gebleken dat we tijdens de opleiding kinesitherapie toch te weinig inhoud hebben gezien."Elien - jaarcursist
  • "Afgelopen maanden heb ik met veel enthousiasme de jaaropleiding tot leer- en gedragsspecialist gevolgd bij Breincentrum. Wij volgden een verkort programma, deels bij Fleur in Wijchen, deels bij Ellen in Lummen. Hierdoor hebben we wel alle lesdagen gevolgd, maar waar de opleiding normaal verspreid wordt over een jaar was dat bij ons het geval over een half jaar. Het was een drukke periode, maar wat heb ik er veel van geleerd! Er werden veel linken gelegd tussen de verschillende delen van de opleiding, waardoor veel puzzelstukjes op zijn plaats zijn gevallen. We hebben heel veel handvaten gekregen om kinderen met leer- en gedragsmoeilijkheden te screenen en om de begeleiding gestructureerd op te kunnen bouwen. Dit pas ik nu dagelijks toe bij het werken in de praktijk en ik merk dat het nog beter lukt om de behandeling af te stemmen op het specifieke kind. Ook de link met de reflexen vond ik zeer interessant en heeft mijn blik verruimd. Het heeft mij nieuwsgierig gemaakt om hier nog meer over te leren, dus in de toekomst wil ik zeker een opleiding volgen rond reflexintegratie. Een grote dankjewel aan beide lesgeefsters, die ons op een heel fijne, enthousiaste en gepassioneerde manier nieuwe inzichten hebben gegeven. Het is een opleiding die ik aan iedereen in ons vakgebied zou aanraden! "Evie - jaarcursist
  • "Ik sta al 14 jaar in de klas. In de beginjaren als juf kon een kind mee of niet mee. Nooit eerder stelde ik me daar vragen bij. Toen ik zelf mama werd en een zoontje kreeg, dat ook problemen ervaarde ben ik op zoek gegaan naar antwoorden. Waarom? Het is waarschijnlijk een taalstoornis of het ligt aan zijn IQ,…. dat waren antwoorden waar ik geen genoegen mee nam. Ik ging op zoek naar antwoorden. Waarom zijn er zoveel kinderen met “stoornissen”? Aangezien ik niet de geschikte hulp vond voor mijn zoon, wilde ik mijn job als leerkracht eerst opzeggen en opnieuw naar school gaan. Ik moest en zou antwoorden vinden. En toen opeens kwam ik op de site van het breincentrum terecht. Ik nam alles door en dacht: dit is wat ik moet doen. Doen voor mijn zoontje in de eerste plaats maar ook voor al die andere kinderen die ik op de school zie. De opleiding zelf vond ik heel boeiend en nam de kennis ook mee naar de werkvloer. Ik begon anders te kijken naar kinderen en zag ook heel veel signalen uit de cursus bij de kinderen. In mijn klas ben ik ook onmiddellijk aan het werk gegaan met het lesgeven langs een andere boeg te gooien. Veel meer lateralisatie oefeningen integreren, reflex-oefeningen,…
    Natuurlijk weet ik nog maar een peulenschil van al deze ontwikkelingsprocessen en zal altijd met vragen blijven zitten en op zoek gaan naar antwoorden. Maar ik durf wel al met zekerheid zeggen dat ik nooit meer de juf zal zijn die ik ooit was.
    Deze opleidingsmodules zouden verplicht worden als leerkracht in de basisschool en zeker in het kleuteronderwijs.
    Dankjewel voor de boeiende opleiding en ik deel mijn ervaringen met iedereen die in het onderwijs staat, opdat nog meer juffen en meesters deze opleiding zouden volgen.
    "Kim - jaarcursist
  • "Ellen was een uitstekende lesgever, goed theoretisch onderbouwd, praktisch gericht en ze maakte tijd voor alle vragen te beantwoorden.
    Zeer aangenaam les volgen zo!"
  • "Heerlijk nog eens terug thuis te komen en direct de volgende werkdag aan de slag te kunnen met wat we geleerd hebben!
    Zeer duidelijke uitleg en antwoorden op vragen."
  • "Ellen heeft een fijne interactie met het publiek. Ze geeft duidelijke praktische oefeningen doorheen en aan het einde van de dag. Fijne manier van lesgeven en goede expertise van de docente. "
  • "Na het volgen van de JaMaRa rekencoach opleiding: 'Uitstekend concept om motoriek te combineren met een schoolse vaardigheid zoals rekenen. Ik ben ervan overtuigd dat ik met de methode die ik hier geleerd heb veel kinderen verder zal kunnen brengen in het automatiseren van rekenvaardigheden!'"
  • "Ik heb superveel bijgeleerd en heel veel tools aangereikt gekregen om in de praktijk toe te passen. Ik voel me veel zekerder bij het behandelen van kinderen op vlak van psychomotorische problemen, aangezien dit weinig aan bod gekomen is doorheen mijn studie-opleiding en tijdens mijn stages.
    Ik vond het aangenaam dat er telkens nieuwe handouts aangereikt werden en deze samen in een map terecht kunnen. De map zit zeker goed vol 😉. De handouts zijn overzichtelijk en bevatten zo goed als alle informatie, zodat ik dit telkens opnieuw kan bovenhalen.
    Verder vond ik de manier van lesgeven heel fijn. Er was veel interactie met de groep en het was een pluspunt dat het een kleine groep was met telkens dezelfde mensen. Dit biedt meer mogelijkheden tot interactie ivm een grote groep. Er waren veel momenten om vragen te stellen en als er iets niet duidelijk was, werd dit goed verduidelijkt.
    Het linken aan casussen (van zowel u als van ons) vond ik zeker een grote meerwaarde en hier heb ik ook veel uit geleerd.
    Bedankt voor het geven van deze geslaagde opleiding!"Camille - jaarcursist
  • "Ik ben enorm blij dat ik de volledige jaaropleiding gevolgd heb, ondanks dat mij enkele cursussen (woordbeeldtrainer, leesmatrix) minder interessant leken. Er werden zoveel verbanden gelegd over de verschillende cursussen, waardoor ik zeer veel nieuwe inzichten gekregen heb. Ook de link met reflexen heeft me getriggerd om me hier nog verder in te verdiepen.
    Het lukt me veel beter om problemen en oorzaken te herkennen, waardoor ik veel gerichter aan de slag kan gaan met therapie.
    Dankjewel daarvoor."Nele - jaarcursist